Eksamen i naturgeografi
B- og C-niveau, se læreplaner B og C, samt på EMUen.
B: Generelt om disposition til naturgeografieksamen:
Kendt og ukendt materiale skal bruges. En fornuftig tilgang hertil er angivet nedenfor i form af gode spørgsmål at stille til materialet.
A. HVOR?
Identifikation af geografiske elementer (bjerge, floder, søer, byer...), stednavne m.m. Brug GO-atlas, vægkort, globus, GE
B. HVORNÅR?
Dater de processer, der foregår/foregik. Brug evt. fig. s. 30-31 i NG-bog eller lignende oversigter. Bemærk at der foregår nutidig udnyttelse/påvirkning af fortidige dannelser. Inddrag eventuelle mellemstadier, så hele processen illustreres.
C. HVAD?
Fortsættelse af B: fx landbrug på gamle/unge istidslandskaber, kunstvanding i ørken, nedbrydning/erosion af bjerge, ændring af atmosfæren/temperaturen... Brug GE m.m., links på websiderne....
D. HVORFOR?
Naturkræfter, hvilke kredsløb - geologisk kredsløb, kuls kredsløb, vandets kredsløb, atmosfærens fysik, pladetektonik med jordskælv og vulkanisme... Økonomiske, politiske, samfundsmæssige interesser i udnyttelsen.
E. HVORDAN KAN VI VIDE DET?
Videnskabelige metoder, seismik, iskerneboringer, sattellitfotos, fossiler...
F. HVAD ER PERSPEKTIVERNE?
Sammenlign (evt. med DK), vurder fremtid, trusler, muligheder, eventuel aktion (forebyggelse)..
.
(c) Laust Wium Olesen